Forslag og regnskab
Foto: Andreas Larsen
Lidt praktisk
Hvis du vil stille et ændrings- eller resolutionsforslag, kan du henvende dig til lovudvalget, hvis du ønsker hjælp.
Kontakt Lasse Winther Jakobsen fra Hovedbestyrelsen (HB): 40 85 95 60
Du kan indlevere ændrings- eller resolutionsforslag til landsmødets dirigenter.
Tidsfristen for indleverede forslag fastsættes af landsmødets dirigenter.
Det samlede Forslagskatalog med alle stillede lovændringsforslag og øvrige forslag kan du finde på denne side nedenfor. Det bliver løbende opdateret.
I år er det muligt både at indsamle stillere og underskrive relevante dokumenter online via Medlemsservice og ved at indsende til korpskontoret. På denne side kan du finde vejledninger til Medlemsservice.
Regnskab og Budget
Regnskab og Budget
Landsmødet skal godkende korpsets regnskab for de seneste to regnskabsår og drøfte budgettet for den kommende periode.
Årsrapport og budget
Forslagskatalog
Forslagskatalog
Som en del af den demokratiske process på landsmødet skal vi sammen drøfte og beslutte en række forslag, som grupper, distrikter eller hovedbestyrelsen har stillet. De forskellige typer af forslag, der kan stilles er:
- Lovændringsforslag
- Ændringsforslag til lovændringsforslag
- Resolutionsforslag
Her kan du se forslagskataloget, som løbende vil blive opdateret, som flere forslag vil blive stillet.
Opdateret: 07/09 Kl. 23:21
Sådan stiller du et ændringsforslag
Sådan stiller du et ændringsforslag
Forslag til lovændringer skal være stillet senest 8 uger inden landsmødet. Du kan stille resolutionsforslag og ændringsforslag til allerede stillede lovændringsforslag helt frem til landsmødet.
Hvad kan stilles som ændringsforslag
Et ændringsforslag skal tage udgangspunkt i et allerede stillet lovændringsforslag. Der kan ikke stilles ændringer til nye paragraffer og ændringerne skal stadig være indenfor intentionen i det oprindeligt stillede lovændringsforslag.
Skriv forslaget
Du kan downloade skabelon til ændringsforslag til lovændringsforslag eller skabelonen til resolutionsforslag. For ændringsforslag til allerede stillede lovændringsforslag, skriver du lovændringsforslagets tekst i “nuværende tekst”
Hvis du har brug for hjælp til at skrive forslaget, kan du kontakte Landsmødets Lovgruppe. Send en mail til dem på info@kfumspejderne.dk ved at skrive Lovgruppe i emne-feltet.
Skaf stillere
For at et forslag kan komme til afstemning, skal der være opbakning fra fem stemmeberettigede, det kan være distrikter eller gruppe. For ændringsforslag stillet inden selve Landsmødet skal der være underskrifter fra alle tre tegningsberettigede, for at være stiller.
Under selve Landsmødet kan de stemmeberettigede underskrive på vegne af gruppen, dvs. de en eller to personer som har gruppens eller distriktets stemmer skal underskrive for at gruppen eller distriktet kan være stiller.
Indsend forslaget
Forslaget skal sendes til info@kfumspejderne.dk samlet med de fem underskrifter.
Processen på Landsmødet
Hvis der er lovforslag, hvor der er stillet et eller flere ændringsforslag, vil Landsmødet først behandle ændringsforslagene ved afstemning. På den måde bliver det afgjort, hvad den præcise tekst skal være, for det lovændringsforslag som til sidst skal til afstemning. Det er resultatet for det endelige lovændringsforslag, der afgør om der kommer ændringer til vedtægterne.
Nogen spørgsmål?
Du kan finde vedtægtsbestemmelserne for landsmødet på kfumspejderne.dk
Er du i tvivl omkring noget formalia, eller brug for anden hjælp, så kan du skrive til lovudvalget på mail lovudvalg@kfumspejderne.dk eller kontakte Lasse Winther, så vil han hjælpe med videre kontakt.
Vejledninger til digitale underskrifter i Medlemsservice
Her finder du vejledninger til underskrifter i Medlemsservice
Der er knoklet hårdt siden landsmødet i 2022 på at få en digital løsning til at underskrive ændringsforslag, resolutionsforslag og kandidattilsagn. Her finder du vejledninger til at få det til at spille.
Sådan bruger du Medlemsservice til at samle underskrifter for dit forslag ved Landsmøde 2024
Denne vejledning er til dig, der ønsker at indsende:
- Forslag til lovændring (kaldet “forslag” eller “lovforslag”)
- Resolutionsforslag
- Ændringsforslag til lovændringsforslag (kaldet “ændringsforslag”)
- Ændringsforslag til lovændringsforslag vedr. §3 og §4 (kaldet “Ændringsforslag til formålsforslaget”)
Fælles for disse dokumenter er, at de skal underskrives af enheder, der tilsammen råder over 5 landsmødestemmer for at være gyldige. I år kan denne underskriftsproces foregå i Medlemsservice.
Gruppens tegningsberettigede
Gruppens tegningsberettigede er gruppelederen, gruppekassereren og gruppebestyrelsesformanden.
Alle 3 personer skal skrive under for, at gruppen har underskrevet dokumentet.
Når gruppen har underskrevet dokumentet, så tæller jeres underskrifter 1 stemme (1-74 medlemmer) eller 2 stemmer (75 eller flere medlemmer).
Distriktets tegningsberettigede
Distriktets tegningsberettigede er distriktschefen, distriktskassereren og ét yderligere medlem af distriktsrådet. Det kan være en distriktsassistent eller en gruppeleder i en af distriktets grupper.
Alle 3 personer skal skrive under for, at distriktet har underskrevet dokumentet.
Når distriktet har underskrevet dokumentet, tæller jeres underskrifter 2 stemmer.
Find vejledningen til alle fire typer af forslag her
Skabeloner til forslag til Landsmødet
Sådan underskriver du et dokument i Medlemsservice
Sådan underskriver du et dokument online
I år er det muligt at underskrive en række landsmødedokumenter via Medlemsservice. Det drejer sig om:
- Stemmeret til landsmøde
- Forslag til lovændring
- Ændringsforslag til forslag til lovændring
- Resolutionsforslag
- Anbefaling af HB-kandidater
Dokumentet oprettes i Medlemsservice og de tegningsberettigede i grupper/distrikter inviteres til at skrive under via mail. I denne vejledning kan du se, hvordan du accepterer invitationen og underskriver dokumentet.
Gruppens tegningsberettigede
Gruppens tegningsberettigede er gruppelederen, gruppekassereren og gruppebestyrelsesformanden.
Alle 3 personer skal skrive under for, at gruppen har underskrevet dokumentet.
Når gruppen har underskrevet dokumentet, så tæller jeres underskrifter 1 stemme (1-74 medlemmer) eller 2 stemmer (75 eller flere medlemmer).
Distriktets tegningsberettigede
Distriktets tegningsberettigede er distriktschefen, distriktskassereren og ét yderligere medlem af distriktsrådet. Det kan være en distriktsassistent eller en gruppeleder i en af distriktets grupper.
Alle 3 personer skal skrive under for, at distriktet har underskrevet dokumentet.
Når distriktet har underskrevet dokumentet, tæller jeres underskrifter 2 stemmer.
Find vejledningen her
Skabeloner til fysiske underskrifter
Her finder du skabeloner til underskrifter i fysisk form
Du har også mulighed for at få underskrevet forslagene i fysisk form og sende det til info@kfumspejderne.dk, som vi har gjort, før den digitale løsning i Medlemsservice fandtes. Her finder du de relevante dokumenter.
Sådan samler du underskrifter til dit forslag ved Landsmøde 2024
Det gælder dokumenterne:
- Forslag til lovændring (kaldet “forslag” eller “lovforslag”)
- Resolutionsforslag
- Ændringsforslag til lovændringsforslag (kaldet “ændringsforslag”)
- Ændringsforslag til lovændringsforslag vedr. §3 og §4 (kaldet “Ændringsforslag til formålsforslaget”)
Fælles for disse dokumenter er, at de skal underskrives af enheder, der tilsammen råder over 5 landsmødestemmer for at være gyldige.
Skabeloner til forslag til Landsmødet
Guide til elektronisk stemmeafgivelse på landsmødet
Sådan stemmer du elektronisk til landsmødet
På landsmødet vil de skriftlige afstemninger foregå elektronisk via platformen NemoVote. Du kan her finde en videoguide til, hvordan du afgiver elektroniske stemmer under selve landsmødet.
Under Stemmeberettigede og -fuldmagter på fanen Praktisk information kan du læse mere, om hvordan du registrerer dine stemmer.
Videovejledning
Her er en guide på video af, hvordan du stemmer elektronisk, når du er på landsmødet.
Vejledninger til dig, der er kandidat til hovedbestyrelsen
Vejledninger til dig, der er kandidat til hovedbestyrelsen
Ifølge vedtægterne for KFUM-Spejderne i Danmark §34 stk. 9 kan ethvert medlem over 15 år samt forældre/værger til medlemmer under 15 år stille op til hovedbestyrelsen. Kandidaten skal selv indsende et kandidattilsagn og enheder, der råder over tilsammen mindst 3 landsmødestemmer, skal anbefale kandidaten ved underskrift af de tegningsberettigede for enheden. Ved Landsmøde 2024 vil denne proces for første gang kunne foregå elektronisk via Medlemsservice. Her finder du vejledning og skabeloner til dig, der stiller op som kandidat til KFUM-Spejdernes hovedbestyrelse.